istoričar tvrdi

Raković: Odakle nekom ideja da SPC treba da mijenja ime da bi se zadovoljile lične ambicije nekolicine ljudi

Istoričar Aleksandar Raković za Borbu je komentarisao odluku vaseljenskog patrijarha Vartolomeja da prizna Makedonsku pravoslavnu crkvu odnosno Ohrdisku arhiepiskopiju na samom kraju pregovora između ovih strana, gdje su, kako je on kazao, bili nadomak rješenja da se raskolnička makedonska crkva vrati u kanonsko jedinstvo sa SPC. Raković smatra da je on to vjerovatno učinio da bi izgledalo kao da se carigradski patrijarh pita za sve.

Raković: Odakle nekom ideja da SPC treba da mijenja ime da bi se zadovoljile lične ambicije nekolicine ljudi

Istoričar Aleksandar Raković za Borbu je komentarisao odluku vaseljenskog patrijarha Vartolomeja da prizna Makedonsku pravoslavnu crkvu odnosno Ohrdisku arhiepiskopiju na samom kraju pregovora između ovih strana, gdje su, kako je on kazao, bili nadomak rješenja da se raskolnička makedonska crkva vrati u kanonsko jedinstvo sa SPC. Raković smatra da je on to vjerovatno učinio da bi izgledalo kao da se carigradski patrijarh pita za sve.
Pozicija: 2
Izvor vijesti: Borba
Podnaslov: istoričar tvrdi
Tizer: Istoričar Aleksandar Raković za Borbu je komentarisao odluku vaseljenskog patrijarha Vartolomeja da prizna Makedonsku pravoslavnu crkvu odnosno Ohrdisku arhiepiskopiju na samom kraju pregovora između ovih strana, gdje su, kako je on kazao, bili nadomak rješenja da se raskolnička makedonska crkva vrati u kanonsko jedinstvo sa SPC. Raković smatra da je on to vjerovatno učinio da bi izgledalo kao da se carigradski patrijarh pita za sve.
Napiši komentar
Izvor vijesti: Borba
| .
Pozicija: 2
Izvor vijesti: Borba
Podnaslov: istoričar tvrdi
Tizer: Istoričar Aleksandar Raković za Borbu je komentarisao odluku vaseljenskog patrijarha Vartolomeja da prizna Makedonsku pravoslavnu crkvu odnosno Ohrdisku arhiepiskopiju na samom kraju pregovora između ovih strana, gdje su, kako je on kazao, bili nadomak rješenja da se raskolnička makedonska crkva vrati u kanonsko jedinstvo sa SPC. Raković smatra da je on to vjerovatno učinio da bi izgledalo kao da se carigradski patrijarh pita za sve.
Napiši komentar
Izvor: Borba
.

Raković: Odakle nekom ideja da SPC treba da mijenja ime da bi se zadovoljile lične ambicije nekolicine ljudi
Raković
Raković

Govoreći o tome može li doći do potpuno raskola u pravoslavlju na slovenske i helenske/grčke crkve, Raković kaže da neće doći do potpunog raspada ali da je kriza u pravoslavlju velika.

Kada govori o eventualnom priznanju navodne autonomije crkve u Crnoj Gori, Raković kaže da je plan DPS-a propao i da sa Mirašem Dedeićem teško da može nešto postići, ali da je mnogo opasnija ova druga varijanta koja postoji i u minimalnom dijelu u Mitropoliji crnogorsko-primorskoj.

„To su ljudi koji su se zalagali da se odnos Crkve u Crnoj Gori, kako su govorili, prema SPC, uredi kao i odnos Ukrajinske pravoslavne crkve prema Moskovskoj patrijaršiji, odnosno da to bude autonomna crkva u okviru autokefalne crkve. Kakav je taj kijevski scenario vidimo danas. Tamo se sve raspada.

Raković kaže i da autonomnu crkvu u Crnoj Gori podržavaju i Zdravko Krivokapić i Aleksa Bečić i dodao da su njih dvojica mnogo opasniji jer u našim redovima imamo navodno dobronamjerne ljude ka Srpskoj pravoslavnoj crkvi, a vidimo da oni idu ka tome da se identitet Srpske pravoslavne crkve relativizuje a potom i negira.

„Đukanović je bio dragocjen za naš narod jer se naš narod integrisao protiv njega. Vrlo su opasni tipovi kao što su  Krivokapić i Bečić u tom smislu jer su oni kao radijacija. Radijacija se ne vidi, nema miri, ali razbija naše tkivo. To je mnogo opasnije nego ovaj direktni udar  koji u stvari pomaže ljudima da sabiju svoje redove i da se odbrane.“ kazao je on.

Očekuje i da će biti potpisan Temeljni ugovor sa Dritanom Abazovićem.

BORBA: Postojale su izjave da je prije odluke Fanara da prizna Ohridsku arhiepiskopiju postojala mogućnost za dogovor, čak i da je on priveden kraju između SPC i MPC. Možete li nam reći neke detalje?

Ne znam za detalje koji su bili u pregovorima između Srpske pravoslavne crkve i Ohridske arhiepiskopije ali znam pouzdano da se Srpska crkva i raskolnička Makedonska crkva približile dogovoru o povratku makedonske jerarhije u kanonsko jedinstvo sa SPC. To je bilo skoro perfektuirano i bilo je na tom putu, a onda se carigradski patrijarh upetljao kada je i on sam očigledno stekao saznanja da se bliži konačno rješenje. Mislim da je to vjerovatno učinio da bi izgledalo kao da se carigradski patrijarh pita za sve a s druge strane možda je htio i da osujeti neki dogovor.
vartolomej
Foto: Vaseljenski patrijarh Vartolomej

To ćemo sve vidjeti u narednim danima, da li je Makedoncima naglo porastao apetiti i da više nemaju namjeru da dođu do rješenja ili će ipak biti krajnje razumni i pristupiti kanonskom jedinstvu sa Srpskom pravoslavnom crkvom u čijem su oni poretku. Vidjećemo narednih dana da li je ova akcija carigradskog patrijarha bila uspješna ili neuspješna.

BORBA: Upravo je carigradski patrijarh taj koji voli da se miješa u poslovanje bratskih pravoslavnih crkava. Postoje špekulacije da se stvara raskol u Pravoslavlju koji može biti na nivou 1054. godine i da se Pravoslavlje podijeli na slovenske helenske/grčke crkve. S tim u vezi, kako mislite da bi izgledala ta podjela kad sad gledamo situaciju u Ukrajini gdje dio tog slovenskog svijeta biva izolovan, a Balkan de facto potpada pod Zapadnu sferu interesa?

Neće doći do potpunog raspada poretka Pravoslavne crkve. To je moje mišljenje, ali će kriza biti velika. Ona već jeste velika jer su Carigradska patrijaršija i Moskovska patrijaršija u krajnjem neskladu posle intervencije Carigrada u Kijevu. Ali i ta intervencija, kad se okonča ova specijalna operacija Rusije u Ukrajini, mislim da će se pokazati da onaj dio Ukrajine koji bude reintegrisan u rusku državu potpuno pristupiti i vratiti se u kanonski poredak Ruske pravoslavne crkve. Tako će carigradski pokušaj da se tamo instalira neka posebna autokefalna crkva biti sveden na minimum ili će biti potpuno neutralisan.

Kada je riječ o slovenskim crkvama, pitanje je da li bi sve one u ovom momentu igrale na „jednoj strani“. Isto važi i za grčke crkve, pitanje je da li bi bile na istoj strani. Jerusalimska patrijaršija ima drugačiji odnos u odnosu na druge grčke crkve. Oni još uvijek nisu prizvali tu tzv. Kijevsku crkvu. S druge strane kod slovenskih crkava npr. Poljska crkva i Crkva čeških i slovačkih zemalja, pa i ova autonomna Ukrajinska pravoslavna crkva Moskovske patrijaršije sada bi bile na nekoj drugoj strani, izvjesno bliže grčkim crkvama nego slovenskim.
ORTO Barth Kirill
Foto: Patrijarh Kiril i patrijarh Vartolomej

To komplikovano neće doći do podjele na grčke i slovenske pravoslavne crkve u svijetu ali će biti velika kriza, i biće velikih podjela unutar jerarhija autokefalnih crkava. U grčkim crkvama ima velike podjele gdje jedni smatraju da Carigrad nije trebalo da interveniše u Kijevu i na one koje smatraju da Carigrad jeste trebao da interveniše u Kijevu. Nije ni glasano o tome da li treba intervenisati u Kijevu, već je prosto donijeta odluka o tome. To je bilo aklamacijom jer arhiepiskop grčke nije to htio da stavi na glasanje. Komplikovana je situacija, ne zaboravimo ni Albansku pravoslavnu crkvu koja je grčka po karakteru i koja nije priznala kijevsku intervenciju Carigrada.

Dakle pitanje je komplikovano i nije jednostavno i pitanje je kako bi se pravoslavne crkve dijelile – ne bi bilo izričito po grčkoj i slovenskoj liniji i tu bi bilo svakojakog miješanja, i najbolje je to svesti na minimum kako ne bi došlo do podjela unutar jerarhija autokefalnih pravoslavnih crkava, jer to je sasvim moguće. To kad jednom krene, teško posle staje. Rusi su uzvratili Grcima u Africi i preuzeli preko 200 sveštenika Aleksandrijske patrijaršije i integrisali ih u Rusku pravoslavnu crkvu u Africi. To su revolucije koje smo vidjeli kako počinju, ali niko ne zna kako se završavaju. Revolucija koju je carigradski patrijarh počeo unutar crkve u Kijevu pitanje je kako će se završiti po njega samog.

BORBA: Obzirom da ste rekli da postoji mogućnost za dosta podjela u  samim Crkvama, mislite li da kod nas u Crnoj Gori postoji opasnost? Konkretnije, ne u smislu nvo CPC Miraša Dedeića, već govorimo o nekim najavama koje pokušavaju da provuku ideju Crnogorske pravoslavne crkve koja će biti autonomna i koja bi bila vezana za Pećku patrijaršiju? Ako bismo posmatrali istorijski slijed događaja, to vrlo vjerovatno, za nekoliko godina, decenija, dovodi do jasnog pokušaja raskolništva što je opasno, ali ipak imaju istorijsku potporu u svojoj argumentaciji. Vaš komentar?

Taj DPS-ov i SDP-ov koncept, i svih ostalih okorelih crnogorskih separatističkih stranaka koje su već dobile hrvatski okvir, izvjesno je da njihova ideja sa Mirašem Dedeićem neće proći. Mnogo je opasnija ova druga varijanta koja postoji i u minimalnom dijelu u Mitropoliji crnogorsko-primorskoj. Javno sam o tome govorio i ta grupa je raskrinkana do kraja. Samo su trojica sveštenika u pitanju.

Raspada se država, raspada se Crkva, sve se raspada. Prema tome, najmanje se treba ugledati na taj ukrajinski model na šta se pozivaju u tim tekstovima, da se treba ići po tom modelu. Taj model dovodi do ratnih sukoba. To niko ne želi. Ne treba se ići tim putem.

Nažalost, moje mišljenje je da autonomnu crkvu u Crnoj Gori podržavaju i Zdravko Krivokapić i Aleksa Bečić. To se vidi po njihovim posjetama. Zdravko Krivokapić je posjetio Svetu Goru i izbjegao da posjeti Hilandar i da se javi igumanu Metodiju, koji bi možda i došao u Kareju da se vidi sa njim jer se mislilo da je Krivokapić Svetosavac, iako se ispostavilo da je paravan. Što se Alekse Bečića tiče, on je posjetio carigradskog patrijarha prije 3 mjeseca i otvoreno je izbjegao da govori o Srpskoj pravoslavnoj crkvi već samo Mitropoliju crnogorsko-primorsku, što se nastavlja i kroz njegove čestitke, jer on upućuje čestitke samo dvojici episkopa SPC u Crnoj Gori i opet izbjegava da pomene ime Srpske pravoslavne crkve već samo poimenice čestita vjerske praznike. To je očit primjer nečega što treba da bude relativizacija srpskog crkvenog identiteta u Crnoj Gori a ta relativizacija ide ka negaciji identiteta. Svaka relativizacija ide ka negaciji. Tu nema nikakve dileme, nisu to neke mudrosti. Ne ispada tu da su oni mudri i da žele da privuku DPS-ove glasače…
5385754 fjkzqyfxmassntu ls

Kada smo u februaru 2020. radili interno istraživanje o odnosu glasača pojedinih stranaka i koalicija o tome da li podržavaju Srpsku pravoslavnu crkvu ili ne, preko 90% skoro 100% glasača DF-a i SNP-a bio je za Srpsku pravoslavnu crkvu. Samo 1% manje glasača Demokrata bio je za Srpsku pravoslavnu crkvu. Srpsku pravoslavnu crkvu, to podvlačim. Dakle, skoro svi glasači Demokrata. Nadpolovična većina glasača DPS-a je takođe bila za Srpsku pravoslavnu crkvu. Narod želi jasne i čiste poruke, a ne da im neko nameće raznorazne varijante dualnih identiteta jer to u čovjeku stvara frustracije. Čovjke želi da ima jasan identitet a ne da negdje levitira između indentiteta i da bira šta mu se dopadne. Jasne poruke koje bi bile izričite u tome, kao što npr. pruža DF, a koje su u korist SPC, pomažu svima u Crnoj Gori.

Bilo bi jako dobro da je to radio Krivokapić, a on to nije radio. Bilo bi dobro i da to radi Bečić, ali to ne radi. Njegova stranka sve više podsjeća na DPS iz 1997. godine koji od prosrpske stranke kreće u antisrpsku stranku. Oni su krenuli u tu tranziciju. To ne mora da znači da će oni završiti kao DPS, već je važno da oni shvate da svaki vid relativizacije završava u negaciji. DPS-ov vid relativizacije sprskog identiteta završio je u krajnjoj negaciji srpskog identiteta. To je uobičajena tranzicija na dinarskom prostoru od Like do Crne Gore, i neće Crna Gora tome biti izuzetak, niti je.

Ovo je mnogo opasnije, kada u našim redovima imamo navodno dobronamjerne ljude ka Srpskoj pravoslavnoj crkvi, a vidimo da oni idu ka tome da se identitet Srpske pravoslavne crkve relativizuje a potom i negira. DPS i Đukanović su integrisali Srbe protiv sebe kao jasni neprijatelji. Oni su integrisali Srbe protiv sebe. Đukanović je bio dragocjen za naš narod jer se naš narod integrisao protiv njega. Vrlo su opasni tipovi kao što su Krivokapić i Bečić u tom smislu jer su oni kao radijacija. Radijacija se ne vidi, nema miri, ali razbija naše tkivo. To je mnogo opasnije nego ovaj direktni udar  koji u stvari pomaže ljudima da sabiju svoje redove i da se odbrane.
120976 milo djukanovic f

Bila je namjera još i 2020. da se progura za našu Crkvu u Crnoj Gori ideja o stvaranju autonomije koju bi narod trebalo da prihvati na nekoj dualnoj bazi da mogu da budu i Srbi i tzv. crnogorska nacija, a to je propalo. Nema potrebe ponovo aktuelizovati tu temu, a vidim da se aktuelizuje. Srpski politički činioci kao i srpski mediji i intelektualna javnost treba da reaguju jasnim porukama da je to potpuno neprihvatljivo da se stvori neka autonomija pod imenom Pećke patrijaršije. Prije svega Pećka patrijaršija je danas manastir u okviru SPC. To više nije ime Crkve, ime Crkve je Srpska pravoslavna crkva a ne Pećka patrijaršija.

Ne očekuju valjda oni da zbog neke crnogorske gordosti Srpska pravoslavna crkva mijenja ime? Pa ni makedonska jerarhija u raskolu nikad nije tražila da Srpska pravoslavna crkva zbog njih mijenja ime. Dakle odakle nekom ideja da SPC treba da mijenja ime da bi se zadovoljile lične ambicije nekolicine ljudi, nekih lidera u Crnoj Gori da razbiju SPC. To su gluposti. To su nerealne predstave koju ti ljudi imaju o sebi. Da je Krivokapić imao realnu predstavu o sebi on bi potpisao Temeljni ugovor i ne bi dovodio u pitanje poredak Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori što je očito svojim javnim nastupima počeo da govori. Na društvenim mrežama je otvoreno počelo zagovaranje autonomnosti Crkve u Crnoj Gori u odnosu na Srpsku pravoslavnu crkvu.

BORBA: Mislite li da će sadašnji premijer Dritan Abazović potpisati Temeljni ugovor sa Srpskom pravoslavnom crkvom?

Izgleda da ima ozbiljnu namjeru. Ima i većinu. URA i SNP u Vladi imaju većinu da se Temeljni ugovor potpiše. Očekujemo da on poštuje svoje riječi i da on neće biti prepreka za potpisivanje Temeljnog ugovora. To bi bilo veoma važno da on uradi ono što je rekao patrijarhu Porfiriju kada ga je posjetio u Beogradu, dakle da neće biti prepreka i da nema prepreka za potpisivanje Temeljnog ugovora što je i ponovio pod Ostrogom.
3020999 dritan porfirije joanikije ls

Prema tome, u nekom kraćem vremenskom roku, nadam se u narednih godinu dana odnosno do kraja ove godine, pretpostavljam da neće biti prepreka da se on i potpiše. Nema nikakvih spornih pitanja tu. SPC ima kontinuitet od 800 godina u Crnoj Gori, iako pod različitim imenima, ali to je jedna te ista Svetosavska crkva. Potpuni kontinuitet razvoja jerarhije postoji vezano za centra u ostalim djelovima srpstva takođe postoji… Vezan je za jednu organsku cjelinu. To su istorijske činjenice koje nikom razumnom ne mogu da budu sporne. Pošto je to s razlogom, treba potpisati Temeljni ugovor.

Na kraju, taj Temeljni ugovor jeste plod. Srpska pravoslavna crkva jeste bila plod te izborne pobjede 30. avgusta, čije i dalje plodove ubira Dritan Abazović, koji je postao premijer na krilima pobjede Srpske pravoslavne crkve.


Napišite komentar ovdje
symbols left.
Niste prijavljeni
Unesite tražene podatke
Učitavam komentar The comment will be refreshed after 00:00.

Budite prvi koji komentariše ovu vijest


Povezani članci

Pratite nas i putem iOS i Android aplikacije

Adria TV® 2022. All rights reserved. Made By  iv solution


Adria Management Services