Skip to main content

Hrvatski biskupi tvrde da Jastrebarsko nije bio logor za djecu već prihvatilište

Hrvatski biskupi tvrde da Jastrebarsko nije bio logor za djecu već prihvatilište




ZAGREB – Dva mjeseca od odluke Svetog arhijerejskog Sabora SPC i dvije sedmice od prvog obilježavanja praznika Svete djece novomučenika jastrebarskih i sisačkih, 13. jula, zagrebački nadbiskupi predvođeni Josipom Bozanićem, negiraju da je u Jastrebarskom i Sisku bio logor za djecu u Drugom svjetskom ratu, već tvrde da je to bilo „prihvatilište” u kojem su navodno liječeni i pružana im je pomoć da prežive ratna dešavanja.

U veoma opširnom otvorenom pismu objavljenom na sajtu Zagrebačke nadbiskupije patrijarhu srpskom Porfiriju, Sabor SPC se optužuje da je ovom odlukom i obilježavanjem, kako kažu, prihvatio retoriku i komunističku propagandu koja je, tvrde, prepuna neistina i manipulacija kojima se navodno nedužnima pokušava pometnuti krivica za „navodna mučenja i ubijanja djece koja su u hiljadama, upravo ljubavlju i brigom hrvatskih katolika, spašena od smrti i preživjela teške ratne prilike”.

Sveti arhijerejski sabor SPC je, naime, na majskom zasjedanju proglasio za svete mučenike jastrebarske i sisačke, a svoje mjesto u kalendaru tada su našli i sveti mučenici zvorničko-tuzlanski, sa datumom praznovanja 26. maja, kao i sveti mučenici bački – čije sjećanje je 10. januara.

Odluka Sabora je donijeta na osnovu Molbe episkopa gornjokarlovačkog Gerasima koji je služio liturgiju 13. jula u sabornom hramu Svetog Oca Nikolaja Mirlikijskog u Karlovcu, gde je ove godine godine je prvi put molitveno proslavljen praznik Svete dece novomučenika jastrebarskih i sisačkih

Otvoreno pismo Zagrebačke nadbiskupije dolazi samo par dana nakon što je zvanični Zagreb zabranio odlazak predsjednika Srbije Aleksandra Vučića u Jasenovac s namjerom da oda poštu žrtvama i svojim precima.

Po principu nekih hrvatskih istoričara i pisaca koji su za Jasenovac, inače, jedini u svijetu koji je u svom sistemu imao i dječji logor, u kojem su ubijana srpska, jevrejska i romska deca, govorili da to nije bio logor, već odmaralište, tako i Zagrebačka nadbiskupija u svom danas objavljenom otvorenom pismu za logor Jastrebarsko tvrde da je to bilo „prihvatilište” u kojem su navodno časne sestre liječile djecu.

Zagrebačka nadbiskupija tvrdi da se odluka Sabora SPC, kako navode, „temelji na neistinitim činjenicama”, te da tako nešto, kažu, „može ozbiljno da naruši međusobno razumjevanje i zajedničko služenje istini između Zagrebačke crkvene pokrajine i čelništva Srpske pravoslavne Crkve”.

„Duboko žalimo za umrlom djecom, a ta se bol povećava kada se njihova stradanja pokušavaju iskoristiti na najgrublji način”, piše u otvorenom pismu nadbiskupa zagrebačkih.

Oni smatraju da u pogledu nedovoljno osvjetljenih tema iz prošlosti odnosa Hrvata i Srba, katolikâ i pravoslavnih treba da se, „odbaci svaki pokušaj preuzimanja i produžavanja neistina promovisanih u komunizmu, kao i njihovo prilagođavanje nekim sadašnjim ideološkim i političkim ciljevima koji su suprotni Hristovom Jevanđelju i širenju nebeskog kraljevstva”.

Ako se, navodi se u pismu nadbiskupa zagrebačkih, višesložnim pitanjima zbrinjavanja dece u „prihvatilištima u Jastrebarskom i Sisku pristupa nekritički, bez utemeljenja na istorijskim činjenicama i istini, posredno se vrijeđa dostojanstvo ponajpre žrtava, ali i onih koji su poniženi, zbog toga što su – što je posve apsurdno – činili dobra djela”.

Zagrebački nadbiskupi smatraju da je riječ o kleveti koja, kako kažu, udaljava katolike od pravoslavnih.

Tumačeći Molbu za kanonizaciju mučenika jastrebarskih i sisačkih, biskupima smeta navod episkopa gornjokarlovačkog Gerasima koji piše da Eparhija gornjokarlovačka duže vrijeme radi na prikupljanju podataka i to što iznosi, kažu, tvrdnju sa zaključkom da se radilo „o strašnim i nezapamćenim mučenjima nedužne djece u logoru Jastrebarski (sic!) koji je bio formiran za vrijeme Drugog svjetskog rata”.

Smeta im i što u Molbi episkopa Gerasima piše da je „logor bio pod upravom časnih sestara kongregacije Svetog Vinka Paulskog te je time direktna odgovornost za umiranje (jasno okvalifikirano kao usmrćivanje) djece pripisana i redovnicama”.

Navode i da se u Molbi episkopa Gerasima koristi sintagma „priložena svjedočanstva i istorijske činjenice” s tvrdnjom da ta svjedočenja, prema njihovom tumačenju, sa aspekta vjerodostojnosti „nemaju gotovo nikakvu vrijednost”, a ono što se, kažu, naziva „istorijskim činjenicama” s njima su „zapravo u dubokom neskladu”.

Primjedba je biskupa i to što se u Molbi episkopa Gerasima spominju arhivski dokumenti i brojne naučne studije znamenitih istoričara koje, kako kažu, „navodno potkrepljuju tvrdnju da su ta djeca stradala ‘samo zato što su pravoslavne vjere’“, a da pri tom kažu nije navedeno na koje se dokumente i naučne radove, kao i istoričare to odnosi.

Zagrebački biskupi smatraju i da su „časne sestre (u logoru Jastrebarsko) klevetnički prikazane kao bešćutne i sebične”.

Posebno primećuju da je u Molbi episkopa Gerasima na nekoliko mjesta spomenut i nadbiskup Alojzije Stepinac i to, kako tvrde, „s tendencioznim opisima i negativnim prizvucima u tumačenjima, kao da je i on bio učesnik nekih zlodjela koja su, navodno, počinjena u tim prihvatilištima”.

Inače je Jastrebarsko je u istoriji zabilježeno kao dječji koncentracioni logor, koji je jula 1942. organizovao ustaški režim Nezavisne Države Hrvatske. Logor Jastrebarsko bio je jedan od nekoliko dječjih logora u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj. Pored ovog logora za djecu postojali su i dječiji logori u Sisku i Loborgradu. Logor je osnovan 12. jula 1942. prema odluci poglavnika Nezavisne Države Hrvatske Ante Pavelića. U logoru je prema podacima Zemaljske komisije za utvrđivanje zločina okupatora i njihovih pomagača NR Hrvatske bilo zatočeno 3.336 djece, uglavnom porijeklom sa područja Kozare i Korduna. Prema istom izvoru, u logoru je do kraja oktobra 1942. umrlo najmanje 449 dece. Prema podacima Dragoja Lukića, u logoru je umrlo 768 dece, prenosi Tanjug.



Komentari

Subscribe
Notify of
0 Komentara
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare

Povezani članci